Likvidace autovraků

Sdílet

Novinky | pátek 12.12.2008

Na úřad stačí zajít po novém roce. Podle reálných odhadů je v České republice registrováno zhruba půl miliónů už neexistujících aut. Jejich majitelé mají už jen třeba značky nebo doklady a teď mají obavu, že budou muset od nového roku za tyto značky platit příspěvek do Garančního fondu České kanceláře pojistitelů, protože nemají uzavřené povinné ručení. A tak stojí na úřadech nekonečné fronty a snaží se odhlásit své vozidlo. Například v Praze a Brně už dokonce otevřeli i speciální přepážky, které výhradně přijímají žádosti o trvalé vyřazení vozidla z registru. Přesto to mnozí mohou udělat až po novém roce a to bez jakýchkoli dalších sankcí.


Do konce roku by návštěvu úřadu měli určitě stihnout všichni majitelé aut, která byla v provozu ještě po roce 1999, kdy začal platit zákon o povinně-smluvním pojištění a Česká kancelář pojistitelů tak má právo po nich od ledna vymáhat příspěvek do garančního fondu. Pokud auto stihli zlikvidovat do 1. května roku 2004, odkdy se vyžaduje doklad o ekologické likvidaci, pak je pro ně trvalé vyřazení auta z databáze poměrně jednoduché.

"Úřad po mě bude požadovat doklad o ekologické likvidaci. Písemně uvedu, že ho nepředkládám proto, že jsem vozidlo zlikvidoval v době, kdy se na mě tato povinnost ještě nevztahovala. Úřad si ze své databáze, z podkladů, které má k dispozici, ověří, zda-li neexistují nějaké rozporné informace, a pokud nic takového neshledá, může rozhodnout, že vozidlo vyřazuje," přibližuje Josef Pokorný z ministerstva dopravy. Stejným způsobem vyřadí vozidlo z registru i majitelé dnes už jen espézetek, tedy aut, která třeba patnáct, dvacet let vůbec neexistují. A klidně to mohou udělat až po novém roce, příspěvek platit nebudou.

"Měl-li jsem vozidlo ještě před tímto rokem a od tohoto roku jsem ho nikdy neprovozoval, nikdy jsem neplatil pojištění, nikdy jsem pojištění neuzavřel a tudíš mi nemohlo ani nikdy skončit, pak se na mě tento zákon nevztahuje, protože vozidlo neprovozuji. Nesmí se ovšem po celou tuto dobu objevit na veřejné pozemní komunikaci. V takovém případě na mě Česká kancelář pojistitelů nemůže uplatňovat úhrady do garančního fondu."

Mnozí lidé ale své auto někomu prodali v dobré víře, že si jej kupec převede na sebe a teď s překvapením zjišťují, že v registru stále figurují jako jeho majitel, přestože vůbec netuší, co se s autem stalo. Jak postupovat v tomto případě?

"Je dobré mít veškeré podklady o prodeji, abych dokázal, že vozidlo už skutečně nemám, že jsem se ho zbavil, a že tyto povinnosti nesplnil někdo jiný. Vždycky musí nejprve alespoň formálně proběhnout institut doregistrace na novou osobu a teprove následně samotné vyřazení." Nejobtížněji bude vyřazovat vozidlo z registru ten, kdo jej zlikvidoval až po 1. 5. 2004, ale nemá doklad o ekologické likvidaci. Může uplatnit takzvaný zánik vozidla, ale musí dokázat, že vozidlo opravdu neexistuje.

"Jde o to, jak budu schopen prokázat, že vozidlo už nemám, a jakým způsobem jsem ho zlikvidoval. Po novém roce bude ještě jedna možnost, že si vozidlo ponechám pro jiné využití, než pro jízdu na pozemní komunikaci, a z registru jej vyřadím tak, že uvedu způsob jeho dalšího využití k jiným účelům pro vlastní potřebu."

Dodejme, že ekologická likvidace je zadarmo jen u kompletních aut, pokud chybí například motor nebo část karosérie, pak už bude muset majitel připlatit.

Start Ecce Homo 2024:
FIA
Plán akcí 2024
Olomoucký kraj
Sternberk
EXCALIBUR ARMY
RADIO HANA
ECCE HOMO PARK
UAMK
TV Morava
CarTec Olomouc
OLTV.CZ
ZZIP.CZ
facebook skupina ecce homo šternberk
radioking.cz