Likvidace autovraků

Sdílet

Novinky | pátek 12.12.2008

Na úřad stačí zajít po novém roce. Podle reálných odhadů je v České republice registrováno zhruba půl miliónů už neexistujících aut. Jejich majitelé mají už jen třeba značky nebo doklady a teď mají obavu, že budou muset od nového roku za tyto značky platit příspěvek do Garančního fondu České kanceláře pojistitelů, protože nemají uzavřené povinné ručení. A tak stojí na úřadech nekonečné fronty a snaží se odhlásit své vozidlo. Například v Praze a Brně už dokonce otevřeli i speciální přepážky, které výhradně přijímají žádosti o trvalé vyřazení vozidla z registru. Přesto to mnozí mohou udělat až po novém roce a to bez jakýchkoli dalších sankcí.


Do konce roku by návštěvu úřadu měli určitě stihnout všichni majitelé aut, která byla v provozu ještě po roce 1999, kdy začal platit zákon o povinně-smluvním pojištění a Česká kancelář pojistitelů tak má právo po nich od ledna vymáhat příspěvek do garančního fondu. Pokud auto stihli zlikvidovat do 1. května roku 2004, odkdy se vyžaduje doklad o ekologické likvidaci, pak je pro ně trvalé vyřazení auta z databáze poměrně jednoduché.

"Úřad po mě bude požadovat doklad o ekologické likvidaci. Písemně uvedu, že ho nepředkládám proto, že jsem vozidlo zlikvidoval v době, kdy se na mě tato povinnost ještě nevztahovala. Úřad si ze své databáze, z podkladů, které má k dispozici, ověří, zda-li neexistují nějaké rozporné informace, a pokud nic takového neshledá, může rozhodnout, že vozidlo vyřazuje," přibližuje Josef Pokorný z ministerstva dopravy. Stejným způsobem vyřadí vozidlo z registru i majitelé dnes už jen espézetek, tedy aut, která třeba patnáct, dvacet let vůbec neexistují. A klidně to mohou udělat až po novém roce, příspěvek platit nebudou.

"Měl-li jsem vozidlo ještě před tímto rokem a od tohoto roku jsem ho nikdy neprovozoval, nikdy jsem neplatil pojištění, nikdy jsem pojištění neuzavřel a tudíš mi nemohlo ani nikdy skončit, pak se na mě tento zákon nevztahuje, protože vozidlo neprovozuji. Nesmí se ovšem po celou tuto dobu objevit na veřejné pozemní komunikaci. V takovém případě na mě Česká kancelář pojistitelů nemůže uplatňovat úhrady do garančního fondu."

Mnozí lidé ale své auto někomu prodali v dobré víře, že si jej kupec převede na sebe a teď s překvapením zjišťují, že v registru stále figurují jako jeho majitel, přestože vůbec netuší, co se s autem stalo. Jak postupovat v tomto případě?

"Je dobré mít veškeré podklady o prodeji, abych dokázal, že vozidlo už skutečně nemám, že jsem se ho zbavil, a že tyto povinnosti nesplnil někdo jiný. Vždycky musí nejprve alespoň formálně proběhnout institut doregistrace na novou osobu a teprove následně samotné vyřazení." Nejobtížněji bude vyřazovat vozidlo z registru ten, kdo jej zlikvidoval až po 1. 5. 2004, ale nemá doklad o ekologické likvidaci. Může uplatnit takzvaný zánik vozidla, ale musí dokázat, že vozidlo opravdu neexistuje.

"Jde o to, jak budu schopen prokázat, že vozidlo už nemám, a jakým způsobem jsem ho zlikvidoval. Po novém roce bude ještě jedna možnost, že si vozidlo ponechám pro jiné využití, než pro jízdu na pozemní komunikaci, a z registru jej vyřadím tak, že uvedu způsob jeho dalšího využití k jiným účelům pro vlastní potřebu."

Dodejme, že ekologická likvidace je zadarmo jen u kompletních aut, pokud chybí například motor nebo část karosérie, pak už bude muset majitel připlatit.

FIA
Olomoucký kraj
Sternberk
ECCE HOMO PARK
UAMK
TV Morava
CarTec Olomouc
pivovar Litovel
OLTV.CZ
ZZIP.CZ
facebook skupina ecce homo šternberk