Víkendová brána do nebe, vonícího benzinem, byla bohatá a pestrá

Sdílet

Novinky | pátek 23.09.2016

O druhém zářijovém víkendu se ve Šternberku na trati Ecce Homo opět „řádilo“. Ve dnech 9. – 11. září proběhlo tradiční veteránské Ecce Homo, v sobotu naše slavná trať hostila jeden z dílů seriálu Maverick Rescue Euro Cup v závodech automobilů do vrchu a spolu s partnerským německým městem Günzburg jsme oslavili výročí 720 let města Šternberka.


Jaký to byl víkend? Byl voňavý, bohatý, pestrý, teplý a spoustu dalších přídavných jmen můžeme jmenovat, ale nejspíš jen ty pozitivní. Už páteční rally svým počtem účastníků a nádherným počasím předpovídala krásnou víkendovou podívanou. Odstartovali jsme na šternberském Hlavním náměstí celkem 55 účastníků Rally Ecce Homo Historic, jejichž cílem byl letos Budišov nad Budišovkou. Trať dlouhá cca 88 km nebyla jen umem čtení itineráře a poznávání míst po cestě podle fotografií, jak bývá zvykem, posádky také čekalo mnoho dovednostních disciplín, jako např. biatlon, jízda na koloběžce nebo třeba chytání rybiček. Za odměnu jsme všechny soutěžící vzali na prohlídku do muzea břidlice a na výtečný oběd do místní restaurace Myslivna. A jak to vlastně dopadlo? Ředitelka Rally Ecce Homo Historic Monika Langová předala na sobotním Moravském večeru poháry těm úplně nejlepším. V kategorii AUTO zvítězil slovenský brat Branislav Balážik na voze SAAB 96V4 z roku 1968. Druhé místo obsadil König st. a třetí příčka patřila panu Petru Hejčovi s vozem NSU PRINZ, rok výroby 1964. Konečný stav bodů byl ale tak těsný, že jsou pro nás vítězové úplně všichni. Kategorii motocyklů ovládl Pavel Gajdůšek, startující za domácí AMK Ecce Homo Šternberk, s krásným PEREGRINE 350SV, jehož výroba se datuje až do roku 1929! I přesto, že měl jeden z nejstarších motocyklů, vyjel si zasloužený pohár za 1. místo. Druhou pozici bral Vejmola st. a na třetím místě skončil Ctirad Tomka s moc pěknou Jawou „čezetou“ 250, z roku 1960.

 

Program pokračoval sobotní dopolední výstavou a setkání sběratelů historických a klasických samohybů, kdy atmosféru v centru města dokreslovaly Venkovské trhy a hudební vystoupení i s mezinárodní účastí. Nebyla to jen výstava, po obědě následovala i společná projížďka, tzv. spanilá jízda po okolí. Během sobotní výstavy probíhaly tradičně i divácké ankety, jako např. nejhezčí kostým, kterou vyhráli, jako každý rok, manželé Belkovi, nebo anketa TOP auto srazu, což vyhrál s naprostou převahou nádherný skvost ROLLS ROYCE SILVER DAWN z roku 1954. „Nádherný“ ve spojení s tímto černozlatým luxusním výstavním kouskem je i tak málo výstižné slovo. 

Rolls Royce Silver Dawn – NEJ auto víkendu

Během toho, co jsme se kochali pohledem na automobilovou a motocyklovou historii v centru našeho krásného města, na trati se od rána závodilo o sto šest. Svůj závod zde měl MREC, jako předposlední v letošní sezóně. Jak se dařilo jezdcům na naší trati? Absolutní prvenství si odvezl Maďar László Szász, kterého všichni dobře známe z červnového závodu Mistrovství Evropy Ecce Homo. Druhou příčku obsadil rakouský závodník Ferdi Madrian s červenou Normou M20F, který měl o pouhé čtyři setiny vteřiny horší čas jako jeho soupeř László s Reynardem F3000. I na českého zástupce zbylo místo na stupních vítězů. Třetí místo patřilo Drahoslavu Šubertovi se silným vozem Mitsubishi Lancer WRC 05. Do TOP 10 se dostal např. Demon Car Zdeňka Chudoby nebo kráska M3 E36 Ivo Krampoty, který obsadil celkové osmé místo a stal se vítězem skupiny E1+2000/2WD. 

László Szász – Reynard F3000

Jak zabojovali naši jezdci, startující za AMK EH v ÚAMK? Josef Žák se Škodou 100 obsadil 1. místo ve třídě E1-1400, Dušan Doseděl skončil čtvrtý ve své třídě E1+2000/2WD se svou Subaru Impreza WRX STi. Nejlépe ze všech si ovšem vedl šternberský Lukáš Tomeček, který zvítězil ve třídě HA1 do 2000ccm i ve skupině HA1. Ovládl tak absolutně skupinu historických vozů. Svůj Golf předal i svému kolegovi v týmu Petru Kůsovi, který se s ním střídal jako dublér. I ten absolvoval úspěšný závod, když si na večerním vyhlášení vítězů převzal stříbrné poháry – druhá příčka ve třídě, i ve skupině. Nejlepší trojici historiků tedy s Tomečkem a Kůsem uzavírá Pavel Vrátil na Opelu Kadett GSi. Maverick vyhlašuje ještě pohár Lady Trophy, kterou si ze šternberského závodu odvezla Sigrid Schoegler, startující za Mad Racing Power s Formulí Renault (E2/C-2000). II.Ecce Homo Šternberk 2016 – Memoriál Jaroslava Kadlece, pod vedením promotéra Aleše Gänsdorfera, dopadl na výbornou, děkujeme za vzájemnou spolupráci.

Lukáš Tomeček – VW Golf I GTi

Sobota byla ukončena na nádvoří bývalého augustiniánského kláštera při akci Moravský večer. Tato  událost se pořádá každoročně pro účastníky Ecce Homo Historic, předají se poháry za rally a vítězům anket, které předává vedoucí výstavy Liběna Hrešková. Celý večer hrála skupina Yantar z Velké Bystřice, večeře letos byla s výběrem ze 4 druhů, od Cofee Time 4You, pivo teklo proudem a o zábavu se postaraly Mažoretky Bohunky a orientální tanečnice z olomouckého salonu Aysun.

Moravský večer v prostorách bývalého augustiniánského kláštera 

Neděle patřila pouze a jen historickým motocyklům a automobilům. Jak již bývá zvykem, účastníci historického Ecce Homo projížděli trať dlouhou 4800m, s cílem na Lipinském oblouku. Tam je tradičně čekala naše Libuška, která všem jezdcům nabízela drobné občerstvení. Jak dopadly historické skvosty? Komu se podařilo zajet časy s nejmenším rozdílem bez povoleného měřícího zařízení? Obě kategorie, jak motocykly, tak i automobily, máme nyní rozdělené na dvě skupiny, do roku 45 a nad 1945. Mezi motocykly zazářil Aleš Krchňák na Jawě 250 z roku 1954, který dokázal zajet jízdy téměř na chlup stejně. Diference jeho časů činila pouze 0.08 sekundy. V těsném závěsu za ním byl o pouhopouhou jednu setinu sekundy, tedy 0.09 Miloslav Landa, taktéž na stroji Jawa. Vítězem kategorie MOTO do 1945 se stal Jiří Vaněk, jak jinak, než na motocyklu značky Jawa, s rozdílem jízd 0.17 vteřiny. 

Aleš Krchňák – Jawa 250 – vítěz Kategorie M nad 1945

Automobily byly ještě o něco přesnější a těsnější, ani se tomu nechce věřit, jak někdo dokáže zajet jízdy jako přes kopírák. S diferencí 0.04 byl absolutně nejlepší Libor Ulma, startující za Klub Historických automobilů Oldtimer s Fiatem X1/9 roku 1979. S časovou diferencí pouhých 0.07 uspěl také Vladimír Skřička s Roverem Vitesse a naposledy rozdíl 0.10, který je zároveň vítězem Kategorie AUTO do 1945, zajel Jiří Kohlíček se Zbrojovkou Z4 z roku 1934.
Abyste ale viděli, že to není tak jednoduché zajet co nejpodobnější časy jízd, rozmezí diferencí se pohybovalo mezi 0.04 až 4:10.53. 

Jiří Kohlíček – Zbrojovka Z4 – vítěz Kategorie A do 1945
 

Gratulujeme všem vítězům, upřímně děkujeme všem zúčastněným, doufáme, že všichni návštěvníci si nabitý víkend užili a jak jsme slíbili, příští veteránské Ecce Homo dozná spoustu změn.

Teď už se soustředíme jen a jen na poslední závod této sezóny, za to ten největší a nejprestižnější. Jste srdečně zváni na FIA HILL CLIMB MASTERS ve dnech 8. – 9. 10. 2016, opět na legendární trať Ecce Homo.

 

Milena Schärferová

Tisková mluvčí

 

FIA
Olomoucký kraj
Sternberk
ECCE HOMO PARK
UAMK
TV Morava
CarTec Olomouc
pivovar Litovel
OLTV.CZ
ZZIP.CZ
facebook skupina ecce homo šternberk