Nedojeli…

Sdílet

Tiskové zprávy | pondělí 04.07.2016

Po každém závodu jsme zvyklí číst tiskovou zprávu o tom, kdo vyhrál absolutně, kdo ovládl jednotlivé skupiny a kdo se dostal na bednu aspoň ve třídě. Málokdy se ale mluví o těch, u jejichž jmen je ve výsledkové listině DNF či DNS. Pro ty z vás, kterým tyto zkratky nic neříkají, DNF je anglická zkratka „did not finish“, tedy jezdec neprojel cílem. Utnul své snažení během jízdy, tedy nedokončil. DNS si z angličtiny vysvětlujeme jako „did not start“. V tomto případě se jedná o jezdce, který do závodní jízdy ani neodstartoval, tedy se neúčastnil. My tedy letos uděláme výjimku a napíšeme i o těch, co letos jednou nebo ani jednou neprotnuli cílovou fotobuňku.


Zejména z toho důvodu, že mezi jezdci, kteří se nedostali přes cílovou čáru, jsou jména velikánů, které bychom tam nejspíš nečekali. Jedná se rozhodně o nejrychlejšího českého jezdce Miloše Beneše, Itala Fausta Bormoliniho a mezi ty, co nedojíždí, nepatří např. ani Petr Vítek nebo Renzo Napione.
Pro nejlepšího z českých jezdců, novoměstského Miloše Beneše, neskončil letošní závod Ecce Homo dobře. Svoji Osellu FA30 poslal v první závodní jízdě do svodidel v esíčku nad Lipinou. Beneš je velmi rychlý a havárie se mu doposud naštěstí vyhýbaly. Bohužel šternberský závod byl tím smolným, kde „očesal“ svůj vůz a uvolnil tak místo na stupních vítězů absolutního hodnocení svým soupeřům.

Další jezdec, který překvapil havárií, je Ital Fausto Bormolini, který dostal hodiny už v sobotní první jízdě. V neděli jsme byli svědky silného nárazu do svodidel a s vozem již nebylo možné pokračovat. Po nárazu vozidlo změnilo směr, „čumák“ své formule zapíchl mezi dvojitá svodidla, to ho odrazilo a zadní část vozu narazila do osvodidlovaných zábran na druhé straně silnice. Jeho Reynard po této nehodě tedy nebyl vůbec v kondici, naštěstí pilotovi se nic nestalo. Záchranný vůz pro jistotu dojel na místo nehody, zdravotníci jezdce prohlédli, ale vše bylo v naprostém pořádku, pouze pro jeho vůz bylo posláno odtahové vozidlo. Fausto Bormolini, stejně jako Miloš Beneš, je pravidelně v TOP 3 na Ecce Homo,  tedy i on letos uvolnil svou pozici na „bedně“ soupeřům. 

Pro opavského jezdce Petr Vítka bylo letošní Ecce Homo velkým trápením. Díky technickým problémům nemohl být zařazen do celkových výsledků, protože do druhé závodní jízdy vůbec nenastoupil. Jeho nový vůz Osella PA30, který do Šternberka přivezl, ho potrápil s řazením a spojkou. V první nedělní jízdě ho nakonec zradil motor. Vítka tedy ve výsledcích nenajdeme, ale věříme, že příští závod pro něj bude veselejším. 

Jak to bylo s našimi domácími jezdci? Avizovaný návrat Jiřího Sedláčka překazil jeho motor, premiéru našeho nového jezdce Zdeňka Kučery pokazila jeho převodovka a tým Tomeček Motorsport, který se letos rozrostl o nového jezdce, skončil zajisté dříve, než očekával. Vraťme se k nováčkovi Zdeňkovi Kučerovi, který představil na Ecce Homo krásný a silný Nissan 200SX, startující ve skupině E1H Česká Trofej nad 2000ccm. Mechanici dělali všechno proto, aby problém s převodovkou vyřešili, Kučerova pouť ale stejně skončila v Sojkové zatáčce. Každopádně si vyzkoušel, jaké jsou „velké“ závody a příště to snad vydrží až nahoru. 

Již zmiňovaný Tomeček Motorsport měl letos dvě želízka v ohni. Jak jsme psali již před závodem, Lukáš Tomeček letos startoval s pronajatým vozem VW Golf I Oettinger od rallyového závodníka Zdeňka Němce. O smůle píšeme v případě Lukáše Tomečka pouze na domácím EH. Bohužel ani letos tomu nebylo jinak. Lukáš rozhodně skončil svůj závodní víkend dřív, než plánoval. Nedokončil bohužel ani první tréninkovou jízdu. Po loňském povedeném závodě chtěl být ještě rychlejší, z toho důvodu uskutečnil pronájem tohoto „lepšího“ vozu, ale nepřineslo mu štěstí. V sobotu hned v první jízdě z auta vyběhla ojnice, což znamenalo jasně stopku pro domácího jezdce. 

Ve hře ale zůstával jeho vlastní Golf, letos v nových modrých barvách, do kterého odhodlaně posadil ne příliš zkušeného jezdce Petra Kůse, který ale ukázal, že i přes minimum zkušeností a praxe, mu závodění nebude vzdálené. V předešlém závodě v Ústí nad Orlicí dokázal zajíždět velmi pěkné časy. Ve Šternberku se mu ale nezadařilo, jak už to u Tomeček Motorsport na EH bývá. Druhý Golf zradila převodovka a první nedělní jízdou tak tento tým končí na domácím závodě definitivně. Stále ale fanouškovská základna věří ve zdárnou opravu a sbírání bodů v dalších závodech sezóny.

Ještě jeden jezdec, který bojoval o příčky nejvyšší v České Trofeji, letos bohužel nedokončil, a tím je Milan Boháč. Určitě si vybavujete modrožluté Clio, které pravidelně vyhrává Českou Trofej absolutně. Letos tomu tak ale nebylo a celkové vítězství celé skupiny si odvezl Jakub Satek s černou Hondou Civic Type R. 

Skupina s největším množstvím úprav, divácky atraktivní E1, měla taktéž několik odpadlíků. Jedním z nich byl Slovák Peter Kacvinsky za Slovak National Hillclimb Team s vozem Opel Kadett GSi, žádné body si z letošního Ecce neodváží ani náš jezdec za AMK EH v ÚAMK Josef Dohnálek, taktéž Martin Zeman s Mitsubishi Lancer Evo VIII za stáj KRTZ - Klub Racing Team Znojmo, který má tím pádem za EH 0 bodů a momentálně je na 4. místě v bodování MČR 2016 divize II. V E1 nedojela ani zástupkyně něžného pohlaví Tereza Machová na voze Suzuki Swift, soutěžící za Autoklub Junior Team, která měla kolizi se svodidly a díky této nehodě už druhou jízdu neabsolvovala.

VT photo po šternberském závodu udělal rozhovor s Ivo Holánem, pro kterého Ecce Homo taky nebylo úspěšně dokončeným závodem. Ivo Holán přešel pro letošek do MČR v závodech automobilů do vrchu, chtěl tak poměřit své síly s evropskou konkurencí, proto přešel i na silnější a novější vůz. Vyměnil své Subaru za Mitsubishi Lancer Evo IX. Sice se mu letošní sezóna zatím nedaří dle představ, ani Ecce Homo díky technickým potížím nedokončil, ale do Dobšiné se už těší a věří, že se současný stav obrátí k lepšímu. Celkově si Ecce Homo pochvaluje zejména díky fanouškovské atmosféře a kulise, kterou diváci dokážou vytvořit. Jeho oblíbeným úsekem je rychlá “Lipina“.

Ze skupiny N, stejně jako Ivo Holán, nedokončil svou šternberskou pouť Ital Antonino “O´play“ Migliuolo s vozem Mitsubishi Lancer Evo IX. Kvůli velkému množství oleje, které vyteklo z jeho vozu v horní části trati, byl závod na delší dobu pozastaven. V tomto případě se jednalo o vůbec nejdelší letošní přestávku. Olejová skvrna byla na více místech a úklidové práce se bohužel nedali příliš urychlit. Do druhé závodní jízdy už nenastoupil. 

I skupina A měla dva jezdce, kterým se tento moravský závod nevydařil. Rakušan Kurt Ritzberger, startující za stáj MSC Rottenegg, kterého známe s Peugeotem 306 GTi nedokončil svou první jízdu a druhou už neabsolvoval. Jeho „áčkový“ kolega Denis Pavlik nestihl nastoupit ani do první nedělní jízdy. Tréninky pro mladého dravého jezdce krásnohorského L Racing teamu dopadly naprosto skvěle, trať i vůz si pochvaloval, bohužel ale odešla převodovka, proto pro něj byl letošní závod Ecce Homo zapovězen. Pavlik se Škodou A1400 byl jedním ze zástupců tolik očekávaného L Racing Teamu. Diváci žízní po účasti jezdců z tohoto týmu na všech vrchařských podnicích, díky jejich rally atraktivnímu stylu.

Rakouský tým Terschl k nám přivezl 4 krásná závodní auta: šéf týmu Wolfgang Terschl s krásným Prosportem LM 3000, Andreas Stollnberger se skvostnou Dallarou Formel 3 a Hubert Galli Junior a Senior. Galli mladší skončil se svou Lolou B99-50 Formel 3000 lépe než jeho otec. Ten s unikátním vozem Tork-BRS nedokončil první jízdu díky prasklé hlavní hřídeli převodovky a sen o dobrém umístění ve své třídě se mu rozplynul. 

Esíčko nad Lipinským obloukem bylo během letošního závodu zrádným místem hned pro několik jezdců. Jedním z nich byl i rakouský jezdec Martin Scherf s vozem Tatuus Renault 2.0, který nedobrzdil před zatáčkou a narazil čelně přímo do svodidel. Jeho první jízda měla čas 3.29,490, druhá byla tedy ukončena lehkou havárií. Ze stejné skupiny E2-SS vypadl také italský matador Renzo Napione. Stejně jako Martin Scherf svou první jízdu dokončil, v čase 3:09,330. S tím rozdílem, že v druhé jízdě nehavaroval, ale ze závodu odstoupil. Technické potíže provázely mnoho jezdců, jedním z nich byl i František s Chaloupka s Mitsubishi Lancer Evo VI, stájový kolega Petra Vojáčka z Ennoble Racing Klubu, který odstoupil a bohužel odjel už v sobotu večer. 

A co naši historici? Ti v letošním roce nebyli strůjci dlouhých prodlev, ba naopak, krásné vozy historie fungovaly skvěle, nenastoupil sice Patrick Zemsauer s nádherným Porsche a bohužel obě jízdy zdárně nedokončil Josef Obermoser na voze Alfa Romeo SUD TI 1.5, jinak milovníci historiků se mohli pokochat opravdu skvělou podívanou: Jean Marie Almeras s Porsche 935 Silhouette, Uberto Bonucci se starou Osellou PA 9/90, Jarda Prášek s Chevronem, Miroslav Adámek a jeho NSU nebo třeba Adam Klus a nostalgický March HSS Can-Am. Bylo opravdu co vidět. 

Gratulujeme dodatečně všem, kteří úspěšně protnuli cílovou fotobuňku, gratulujeme vítězům tříd, skupin, i těm absolutním vítězům, velká gratulace samozřejmě panu Enzo Osellovi za povedený triumf. Gratulujeme našemu “šternberskému králi“ Simonemu, kterému chyběly necelé dva metry k rekordu trati, gratulujeme všem domácím jezdcům a děkujeme za skvělou reprezentaci, pořadatelům, kteří vydrželi až do konce a divákům za neskutečně skvělou atmosféru, kterou soutěžícím připravili. Závodníci si Ecce Homo díky vám moc užili, letos jste ukázali, že jste ti správní fanoušci a piloti všichni do jednoho o té neskutečné atmosféře mluví. Za to velký dík. To stejné předveďte i na Závodu mistrů v říjnu, ať všichni Evropané vidí, že závody do vrchu jsou pro nás srdcová záležitost.


Všem jezdcům přejeme spoustu štěstí a co nejlepší časy v Polsku při dalším sílu seriálu ME v Limanowě a v Dobšiné na Slovensku.


Milena Schärferová
Tisková mluvčí AMK Ecce Homo

ME 2017
Olomoucký kraj
Sternberk
ECCE HOMO PARK
UAMK
TV Morava
CarTec Olomouc
pivovar Litovel
facebook skupina ecce homo šternberk
Auto Hégr