Rekordních 200 jezdců, traťový rekord a Faggioli zpět na trůnu

Sdílet

Tiskové zprávy | úterý 06.06.2017

Listina převzatých jezdců po administrativních a technických přejímkách čítala neuvěřitelných 200 jezdců. Bylo tento víkend opravdu na co koukat. V tréninkových jízdách padl rekord trati poprvé, když Christian Merli snížil hodnotu rekordu na 02:44,15. Faggioli úder vrátil v první nedělní jízdě a překonal ještě tento čas. Hodnota nového traťového rekordu je nyní 02:43,37 a drží ho italský fenomén Simone Faggioli (Norma M20 FC).


Začneme tradičně skupinou historických vozidel, kde jistě stojí za zmínku několik významných jmen, ale největší radost máme z účasti jeho eminence Jean-Marie Almerase s nádherným Porsche 935 Silhouette. Bohužel tento jezdec ale nedojel závod a po první jízdě se vracel do rodné Francie. Mezi historickými krasavci rozhodně musíme zmínit, ze známé závodnické rodiny, Míšu Vondrákovou se Škodou 120S anebo Josefa Michla s překrásným žlutým Porsche 911RS. Michl skončil na 11. místě absolutně v hodnocení historiků. Ve třídě C2B6, kam patří, vybojoval druhé místo za Palmierim.

Jean-Marie Almeras - Porsche 935 Silhouette, foto: Jiří Maxant

Jeden z nejrychlejších jezdců ˇškodovek“ je Jirka Kubíček, i ten startoval tento víkend ve Šternberku. Jirka získal prvenství v C3C1, za ním se umístili Lukáš Matušek a Roman Dokoupil. Z Polské republiky jsme tu moc závodníků neměli, ale jeden z těch nejdůležitějších přece jen dorazil, jedná se o Mariana Czapku s Porsche 928s. Získal osmé místo absolutně mezi všemi historickými vozy a 1. místo ve třídě C3C3.

Ve skupině C4 je nejdůležitější osobou jezdec Uberto Bonucci, absolutní vítěz historických vozidel v hodnocení Mistrovství Evropy, stejně jako tomu bylo v loňském roce. Na druhém místě skončil český jezdec Adam Klus s Marchem HSS Can-Am. Třetí byl náš matador kopcových závodů Jarda Prášek, na kterého se přijela podívat a podpořit jeho rodina.

Uberto Bonucci – Osella PA9/90

Skupina E1H byla pěkně nabitá, startovalo v ní hned několik jezdců, zejména pod hlavičkou domácího automotoklubu AMK Ecce Homo Šternberk v ÚAMK. Nejen startovalo, ale také bohužel nedojelo. Velký počet závodníků, zejména těch, co startovali pod domácím autoklubem, skončili na trati, ať už pro poruchu nebo vlastním přičiněním. Nedojel Josef Hlavinka ml. s Ligierem, krásné modré Subaru hořelo Dušanu Dosedělovi, bohužel motor nevydržel ani Pavlu Kotkovi. Domácí Lukáš Tomeček se svým novým vozem VW Golf Oettinger nedojel svůj domácí závod ani v letošním roce. I když měl v plánu, že nová technika mu pomůže prolomit prokletí šternberského podniku, ulomený svislý čep levého předního kola překazil jeho plány a v závodě tak nebyl klasifikován. I jeho stájový kolega Petr Kůs měl technický problém, praskl mu kloub na poloose, ale vozidlo udržel na trati a do cíle dojel.

Lukáš Tomeček – VW Golf I Oettinger, foto: Jiří Maxant

Pro letošní ročník máme rozdělenou Českou Trofej speciálně ještě na formulové vozy, kde v E2H-SC proti sobě bojovali Zdeněk Kráčmar s Demon Carem, Michal Novický a Josef Hlavinka s Ligierem a také Zdeněk Chudoba se zbrusu novou plackou, kterou si pořídil a ještě pár dní před závodem vůz na dílně upravoval.

Zdeněk Chudoba – Norma M20 F, foto: Filip Žídek

V E2H-SS jel například Tomáš Chabr ml., který u nás startoval naposledy v roce 2014 a letos měl trošku namále, když svůj vůz stihl dokončit později, než čekal. Každopádně to stihl a v sobotu ráno stál na startu. Proti němu bojovali například Aleš Mlejnek s Glorií, anebo za AMK EH startující Radek Krakovič s Fiksem nebo Jan Osladil z Nákla s Van Diemenem. V E2H-SS startoval také Josef Hlavinka s Opelem Lotus o objemu 2000ccm.

Ve skupině N silně převládají vozy Mitsubishi, největšími favority byli jistě Tomáš Vavřinec s devátou evolucí, kterého jste měli možnost vidět i na slavnostním pátečním zahájení závodu a také Jarda Malý s Evo X. Zavařit jim to ale chtěli i manželé Sajlerovi, oba s Mitsubishi Lancer Evo X. Pohár za první místo v eNkách si nakonec odvezl Jaromír Malý.

Áčka má obšlápnuté mladší z rodiny Vojáčků Lukáš, postavili se proti němu další jezdci, z toho jedna rychlá žena, Rakušanka Kerstin Taus se Subaru Impreza WRX STi. Lukáš Vojáček zvítězil, tentokrát ale se Subaru Impreza STi WRX, ne s Mitsubishi, jak jsme zvyklí.

Jediný vůz skupiny S20 bylo Mitsubishi Lancer Evo IX R4 známého maďarského jezdce Lászla Hernádiho, který tu startoval na chorvatskou licenci, reprezentoval tedy tento přímořský stát.

GT skupina byla silná už od začátku přihlašování jezdců. Grády nabrala ovšem přihlášením dvou okruhových speciálů z motoristické stáje Šenkýř Motorsport a měli jste jedinečnou možnost vidět na kopcích např. burácející stroj BMW Z4 GT3 v rukou Roberta Šenkýře osobně. Robert Šenkýř se vrátil zpět na místo činu a předvedl neuvěřitelné výkony. Vyhrál skupinu GT a vytvořil v ní nový rekord. Gratulujeme ke skvělému výsledku!

Robert Šenkýř - BMW Z4 GT3

Ve skupině GT jsme mohli vidět také s nádherným Ferrari 458 jezdce Lubomíra Jakubíka. Ano, Scuderia Racing Praha na Ecce Homo! Scuderia je okruhový tým, který se věnuje hlavně vytrvalostním závodům již od roku 1999. Má za sebou velmi bohatou historii a jediné autorizované zastoupení značek Ferrari a Maserati v České republice. Mezi největší úspěchy patří 1. místo v 24H závodě v ČR 2016, 1. místo na 12H v Brně 2015, 1. místo 1000km Silverstone kategorie 1, 3. místo ve 24H Spa v kategorii N-GT. Řidič toho krásného červeného speciálu Lubko Jakubík je Mistr Slovenska i dvojnásobný mistr ČR. 

Lubomír Jakubík – Ferrari 458

Pro diváky velmi zajímavá a atraktivní skupina E1 s velkým množstvím úprav byla hodně slušně obsazená. Tam jste měli možnost fandit například Igorovi Drotárovi, velmi pohodovému slovenskému jezdci, se Škodou Fabií R5, nebo Felixu Pailerovi, rakouskému závodníkovi s jeho krásnou Lancií Integrale. A jeden z nejrychlejších „plechových“ aut s velmi dravou jízdou, Karl Schagerl, ten spadá do úplně stejné skupiny a představil nám opět svůj Golf Rallye TFSI-R. Bohužel ale v nedělním závodu mu jeho vůz vypověděl službu ihned po startu a závodní víkend tak nedokončil.

Karl Schagerl – VW Golf Rallye TFSI-R

Do „siluet“, tedy skupiny E2-SH, patří naši čeští úspěšní vrchaři, již pár let na výsluní, mezi něž patří Marek Rybníček s velmi rychlou Fiestou WRC, startující za Liqui Moly Racing Team. Proti němu se postavil známý náchodský pilot Vladimír Vitver se speciálem Audi WTTR-DTM, soutěžící za SVC Group Czech National Team, který byl o příčku výš jak Marek Rybníček. Objem vozu Audi má 3995ccm a silnější už měl jen slovenský preťekár Tomáš Erdélyi, pilotující BMW M3 E92 GTR týmu Šenkýř Motorsport. I přes všechny tyto velmi silné vozy ovládl skupinu E2- SH Dan Michl s Lotusem Elise. Michl neovládl jen skupinu E2-SH, ale v absolutním hodnocení dojel na neuvěřitelném pátém místě. Samozřejmě za tímto umístěním stojí počasí v druhé nedělní jízdě, i tak ale odvedl skvělou práci.

Tomáš Erdélyi – BMW M3 E92 GTR

Skupinu E2-SS absolutně a bezkonkurenčně ovládl Ital Christian Merli, přímý a jediný sok devítinásobného mistra Evropy, Simone Faggioliho. Christian nejen, že svou skupinu vyhrál, ale vytvořil také v sobotním tréninku rekord trati. Po pěti letech pokořil Faggioliho čas 02:45,63 z roku 2012 a Christian Merli v druhé tréninkové jízdě zajel 02:44,15. Rekord měl pouze jepičí život. V první nedělní jízdě ho překonal opět Faggioli. Merli obsadil ve skupině první místo, druhý za ním skončil velmi rychlý Ital Paride Macario s modrozelenou plackou a na třetím místě se umístil Fausto Bormolini, kterému konečně přálo štěstí a dojel na EH bez problému do cíle.

Paride Macario – Osella FA30

Skupina CN příliš početná nebyla, v ní závodili jezdci pouze čtyři a bednu obsadili tři Italové. Na stupínku nejvyšším je Andrea Bormolini, na druhém místě Stefano Crespi a třetí Marco Capucci, všichni tři s vozy Osella.

Andrea Bormolini – Osella PA20

Poslední a nejzajímavější byla skupina E2-SC, která čítala 15 jezdců a jejich rychlých strojů. Do této skupiny patřil Milan Svoboda s velmi atraktivním BRC CM05 anebo slovenské želízko v ohni Jozef Béreš junior, ten předvedl Tatuus PY 012. Béreš nestačil na domácího Petra Trnku s Ligierem JS53 EVO2. Trnka vyhrál třídu do dvou litrů, s novým vozem zajel i za velmi těžkých podmínek krásný čas. V první nedělní jízdě si dokonce vylepšil svůj osobní rekord o dvě desetiny, když zajel 3.11,690. Je to skvělý výsledek pro tohoto mladého šternberského pilota. Skvělá reprezentace našeho města i domácího autoklubu, gratulujeme k parádnímu výkonu!

Petr Trnka – Ligier JS53 EVO2

Absolutně tuto skupinu ovládl italský fenomém Simone Faggioli, který se vrátil zpět na trůn. Nejen, že vyhrál skupinu E2-SC, v závodě zvítězil absolutně a ještě zajel nový traťový rekord, který má nyní hodnotu 02.43,37. Tento rekord padl v první závodní jízdě. V sobotu, kdy probíhaly tréninkové jízdy, měl Simone nervy na pochodu, když jeho největší soupeř zajel rekordní čas, proto také udělal jezdeckou chybu před nájezdem na starý start a vytočil hodiny. Naštěstí to bylo na volné ploše, do ničeho nenarazil, měl pouze velkou časovou ztrátu. I přesto ale vyjel do cíle a jízdu tak dokončil. V neděli ovšem ukázal, kdo ve Šternberku patří na trůn. Druhé místo v této skupině patřilo Davidovi Komárkovi, který byl také nejrychlejším českým jezdcem tohoto víkendu. Za třemi nejlepšími Italy obsadil čtvrté místo, což je absolutně skvělý výsledek a patří mu velká gratulace. Třetí místo získal domácí Václav Janík. Bramborovou příčku získal Francouz Sébastien Petit s Normou M20 FC-Mugen. Předváděl tu o víkendu krásné časy, ale i on byl součástí divokých podmínek v neděli odpoledne a bylo z toho pouze čtvrté místo. Jako jeden z mála ale držel krok s elitou vrchařského sportu, kterou momentálně zastupují tři Italové – Faggioli, Merli a Macario.

Simone Faggioli – Norma M20 FC-Zytec

Absolutní pořadí Ecce Homo 2017:

Smůlu měl stejně jako v loňském roce náš nejlepší český jezdec Miloš Beneš. Naštěstí jeho nehoda nebyla tak fatální jako vloni, ale druhou závodní jízdu bohužel nedokončil a tak nemohl být v absolutním hodnocení klasifikován. Po sobotních trénincích měl našlápnuto pěkně, byl nejrychlejším Čechem za trojicí Italů a Petitem, ale nedělní odpolední jízda bohužel zastavila jeho snažení.

Miloš Beneš – Osella FA30,  foto: Filip Žídek

Letošní Ecce Homo bylo doslova nabité k prasknutí, zejména parkoviště závodních strojů, udělal nám samozřejmě radost takový počet přihlášených jezdců. Druhý důvod k radosti máme díky dvakrát překonanému traťovému rekordu a do třetice nás těší velký zájem diváků o tento závod.


Děkujeme všem, kdo měli co dočinění s víkendovým zápolením u nás ve Šternberku, příští rok se opět uvidíme!


Milena Schärferová

Tisková mluvčí AMK Ecce Homo

 
 
 

 
FIA
Olomoucký kraj
Sternberk
ECCE HOMO PARK
UAMK
TV Morava
CarTec Olomouc
pivovar Litovel
OLTV.CZ
ZZIP.CZ
facebook skupina ecce homo šternberk