Tragicky zahynul OTAKAR KRÁMSKÝ

Sdílet

Tiskové zprávy | neděle 26.04.2015

Pětapadesátiletý jilemnický závodník zahynul 25. dubna v rakouském Rechbergu při prvním tréninku na druhý závod Mistrovství Evropy. Tato legenda motorsportu patřila mezi elitu vrchařských bitev a nikdy nezapomeneme. Podle informací ČTK se Krámskému stala osudnou technická závada. Patrně došlo k poškození zadní nápravy jeho vozu, který po zablokování kol vyletěl z trati a narazil čelně do stromu, údajně v rychlosti 220 km/h. Závodní den byl poté okamžitě ukončen.


Otakar Krámský se narodil 1. července 1959 a již během školní docházky pomalu začínal s automobilovým sportem.

Šampion Krámský byl Mistr Evropy z let 1995, 1997 a 1998, tehdy v divizi cestovních vozů, vicemistr Evropy 1996 a 2002, druhý vicemistr Evropy 2001 a mnohonásobný mistr ČR. Na domácí scéně neměl dlouhá léta konkurenci. Od roku 1999 dodnes startoval v "královské" divizi sportovních a formulových vozů.

Krámský - často přezdívaný Krakonoš, započal svou závodní kariéru již v roce 1987, kdy do Šternberka přijel se Škodou 130L, o dva roky později závodil s vozem Škoda Favorit. 

V roce 1990 Otakar Krámský založil vlastní tuningovou firmu Krámský – Autosport v Jilemnici, která se specializovala na úpravy cestovních vozů, tuning a servis vozů BMW, konstrukci, stavbu, servis a půjčování závodních vozů BMW.

Ještě než v roce 1992 přešel k nádhernému BMW M3, měl za sebou jednosezónní svezení s vozem Ford Sierra Cosworth. Jeho „bavorák“ ve fosforově žluté barvě si už pamatujeme všichni. Úplně poprvé své BMW M3 ukázal ve Šternberku v roce 1992. Láska k tomuto vozu mu vydržela dlouho, dokonce s ním získal několikrát titul Mistra Evropy. Poprvé v roce 1995, podruhé o dva roky později a v roce 1998 způsobem 21 startů – 21 vítězství, získal mistrovský titul do třetice. 

Z cestovních vozů pak v roce 1999 přešel do nejprestižnější divize ME – divize sportovních prototypů. V Rechbergu se poprvé objevil s Osellou PA20S. Nebyl sice v tomto závodě klasifikován, stejně tak v druhém závodě v Náměšti, vše ale napravil na „Ústecké 21“, kde dojel absolutně na druhém místě, těsně za tehdy nejrychlejším Jiřím Mičánkem. Téhož roku na Laudonu si pozice vyměnili a Krámský vítězí. 

Krámský pak začíná na voze Osella s vlastními konstrukčními úpravami a v roce 2001 vyjíždí s označením svého vozu Osella-BMW PA 20/K. Tohoto roku se v celkovém evropském hodnocení stal druhým Vicemistrem Evropy, což je výborný výsledek a ověření jeho konstrukčních úprav.

Vlastní modifikace sportovního prototypu pokračovala i v následujících letech a tak Krámský startoval s Osellou, která měla označení K-03, poté K-04 a K-05. 

V roce 2006 přišel zlom, kdy Krámský představil nový závodní vůz Reynard 99L F Nippon se zástavbou motoru Cosworth F1 originální konstrukce pro novou skupinu E2 v ME. Bohužel ale v roce 2007 přišla těžká havárie při závodě MMČR v Náměšti nad Oslavou, která měla za následek totální zničení závodního vozu Reynard. Kdo si pamatuje tuto ošklivou havárii, Otakar Krámský tehdy jako zázrakem z nehody vyvázl bez vážnějších zranění a od nehody odešel po svých, i přesto, že z formule nezbylo téměř nic. “Krakonoš“ se ale nevzdává a tehdy začíná stavět novou konstrukci vozu Reynard, s označením K-07 s novými konstrukčními prvky. Každým rokem pokračoval na vývoji své formule, především aerodynamiky vozu a ve startovní listině jsme vídali Reynard K-08 až k letošnímu K-15.

Co miloval, to se mu stalo osudným… žádnými slovy nedokážeme popsat velikost pana Otakara Krámského. Byla to významná osobnost.

… od chvíle, co mě rodiče naučili chodit, se zúčastňuji pravidelně závodů do vrchu Ecce Homo. Táta mě brával na každý závod „počmáraných aut“, tenkrát jsem tomu tak říkala. A jak včera napsal starosta našeho města, který jako jeden z prvních vyjádřil čest jeho památce, nikdy nedokážeme nahradit tento symbol vrchů. Celou dlouhou skupinu jezdců jsem čekala na tu fosforově žlutou. Závod bez něj by byl neúplný. Těšila jsem se na rituály, které měl, že uvidím znova. Když prstem točil nad hlavou, což pro mechaniky znamenalo, aby nastartovali motor, a další. Na druhou stranu byl pan Krámský velkou osobností i v opačném významu. Těch lidí, co rozčílil a vyprovokoval. Ale i tohle k němu patřilo. Byl to člověk, který měl velký talent a svou pílí a dravostí se dostal až na samý vrchol. Vždyť patřil mezi elitu, a nejen českou, ale tu celoevropskou. Těžko budeme hledat výsledkovou listinu, kde nefiguroval na předních příčkách.

A co teď? K našemu významnému výročí 110 let EH a 35 let ME píšu knihu, která obsahuje přílohu o legendách. U Otakara Krámského mám nadpis žijící legenda… do médií jsem minulý týden odeslala tiskovou zprávu, kdo všechno si nenechá ujít naše významné výročí… a ve včerejších několika málo osudných vteřinách se vše změnilo. Všechno je jinak.

Jeden z jeho tehdejších jezdeckých rivalů Patrick Semlbauer včera se slzami v očích řekl: „Odešel člověk, kterého jsem respektoval…“ 

R.I.P. Otakar Krámský

 

Milena Schärferová

Tisková mluvčí AMK Ecce Homo 

Maverick Rescue Euro Cup
Ecce Homo Historic 2017
Mistrovství České Republiky
Sternberske Slavnosti 2017
FIA
Olomoucký kraj
Sternberk
ECCE HOMO PARK
UAMK
TV Morava
CarTec Olomouc
pivovar Litovel
OLTV.CZ
ZZIP.CZ
facebook skupina ecce homo šternberk