- Nacházíte se:
- Aktuality
Ecce Homo, které vstoupilo do dějin
28. 07. 2024
Letošní ročník Ecce Homo byl v mnoha ohledech jedinečným. I přes neúčast Mistra mistrů Christiana Merliho, se jednalo o velmi rychlý závod. Letošní postrach evropských kopcových závodů, Fracouz Geoffrey Schatz, zvítězil s přehledem i na šternberském podniku, druhý byl Joseba Iraola Lanzagorta ze Španělska a bronz pro Česko zajistil domácí Petr Trnka! Merliho absence spočívala v jeho účasti na nejprestižnějším světovém závodě do vrchu Pikes Peak v americkém Coloradu.
absolutní vítězové, foto: David Sedlák
Ve Šternberku to pořádně vřelo. Jely zde pekelně rychlé stroje a nejrychlejší jezdci z šestnácti evropských zemí. Listina přihlášených čítala 215 jmen. Nejskloňovanějším tématem víkendu bylo zajisté počasí. Chvíli pršelo až lilo a pak zase svítilo slunce. Byla to především velká pneumatiková loterie. Borci ale předvedli krásné výkony. Byl to jedinečný závod zahraničních i českých jezdců. I přes počasí byla ve Šternberku velká spousta nadšených diváků, kteří si víkend náležitě užili.
Byl to takový tanec v dešti Trnky a Schatze. V sobotu byl odložen i ranní start kvůli počasí. První tréninkovou jízdu zvládl lépe favorit Francouz Geoffrey Schatz s vozem Nova Proto NP 01, druhou jízdu pak, pro velkou radost domácích fanoušků, Petr Trnka s Normou M20 FC. Nedělní závod neovládlo jen počasí a výběr pneumatik, ale několikrát se závod zastavoval, kvůli závadám a haváriím na vozidlech. Trať se uklízela, zasypávala apod. Ani tyto odložené starty těm nejrychlejším jezdcům na klidu nepřidají.
Z vítězství se Geoffrey Schatz, který jel trať poprvé, velmi radoval. „Byl to opravdu stresující den. Bylo to těžké a jsem moc rád, že jsem tady vyhrál!!! Když se podívám na rekord trati, je před námi ještě spousta práce. Pokud by jel Christian Merli, asi by nás zničil,“ řekl s úsměvem Geoffrey Schatz. Jeho nejrychlejší čas byl 2:44,963 (Merliho rekord trati: 2:39,80).
Šternberan Petr Trnka s vozem Norma M20 FC skončil na Ecce Homo 3. absolutně! Podmínky má vždycky o něco těžší než soupeři, protože domácí fanoušci mají samozřejmě ta největší očekávání.
S nejlepším nedělním časem 2:46,55 se umístil také na 3. místě ve skupině E2-SC. V šampionátu Mistrovství České republiky zvítězil absolutně, před druhým Václavem Janíkem a třetím Petrem Vítkem.
„Nevyšlo to podle představ, podmínky byly těžké, byla to pro nás loterie s pneumatikami. Neměli jsme oproti soupeřům k dispozici měkkou suchou směs, která by nám vyhovovala nejvíc. Volili jsme jistotu střední volby, jeli jsme sobotní mokré pneumatiky a nebylo to úplně ono,“ řekl Trnka, který si po strhujícím sobotním tréninku brousil zuby dokonce i na první příčku.
Geoffrey Schatz – vítěz Ecce Homo 2024, foto: David Sedlák
soustředěný Geoffrey Schatz – vítěz Ecce Homo 2024, foto: Rafal Roguski
Joseba Iraola Lanzagorta – 2. místo na Ecce Homo 2024, foto: David Sedlák
domácí Petr Trnka – bronzová příčka na Ecce Homo 2024, foto: David Sedlák
Petr Trnka v depu, foto: Rafal Roguski
Podle nejrychlejších časů, bez ohledu na zařazení do jednotlivých šampionátů, byl na čtvrtém místě Kevin Petit s unikátním vozem Revolt 3P0 Décopeint, bratr Sébastiena Petita, kterého jsme měli možnost ve Šternberku vidět již několikrát. Pátý byl Corentin Starck ze slovenské stáje Jantar Team pod vedením zkušeného jezdce Jána Miloně. Velmi rychlý je letos s novým vozem Švýcar Robin Faustini. Mometálně exceluje ve švýcarském mistrovství. Sedmý byl Alexander Hin z Německa na voze Osella FA30, osmý Joël Volluz, také s překrásnou Osellou, devátý pak italský matador Fausto Bormolini a desítku nejlepších uzavřel a české barvy pozdvihl také Václav Janík na voze Norma M20 FC.
Pořadí dle maximální naměřené rychlosti, i v těchto velmi náročných proměnlivých podmínkách, ovládl Robin Faustini na voze Norma M 20 FC Turbo. Konkrétně 223 km/h.
Švýcar Robin Faustini – jezdec s nejvyšší naměřenou rychlostí na Ecce Homo 2024, foto: Roman Krejčí
Švýcar Robin Faustini – jezdec s nejvyšší naměřenou rychlostí na Ecce Homo 2024, foto: Rafal Roguski
I v kategorii I, tedy zjednodušeně řešeno, v kategorii vozidel se střechou, se závodilo ve velmi rychlém tempu. V Mistrovství Evropy ovládl tuto kategorii Liridon Kalenderi z Kosova na voze Mitsubishi Evo IX. V MČR byl pak nejrychlejším David Komárek, který obsadil hned čtvrté místo za trojicí borců s otevřenými speciály. Závodí na voze McLaren F1 Evo 2019 a jeho nejrychlejší čas byl 3:08,11 s. Do této kategorie by jistě promluvil i střelec Ronnie Bratschi, soutěžící za AMK Ecce Homo Šternberk, ale bohužel kvůli technické závadě na motoru do závodu nenastoupil.
Liridon Kalenderi z Kosova - Mitsubishi Evo IX – vítěz Kategorie 1, foto: David Sedlák
Právě jezdci startující za domácí Automotoklub Ecce Homo byli ale velmi úspěšní. Nejvíce jistě Karel Berger startující s jedinečným vozem Osella PA21 JrB. S časem 3:19,643 se umístil v TOP 20 v ME a ovládl třídu CN/E2-SC-1600. Za zmínku stojí rozhodně úspěch Zdeňka Chudoby, který obsadil 5. příčku absolutně v hodnocení MČR. Jeho Norma F20 dosáhla nejlepšího nedělního času 3:14,08 s. Mezi velmi úspěšné řadíme jistě již známého Josefa Hlavinku ml., který s Glorií C8F vyhrál skupinu E2-SS a v MČR se s časem 3:17, 61 s dostal do TOP 10. Velkou smůlu měl domácí Michal Špilka, který měl se svým zbrusu novým vozem, krásnou oranžovou Škodověnkou, velkou havárii v horní části trati. Jezdci se naštěstí nic nestalo, ale na jeho voze bude bohužel hodně práce.
sobotní havárie Michala Špilky, foto: David Sedlák
Ze šternberských jezdců velký úspěch zaznamenal Lukáš Tomeček, který si se svým vozem VW Golf Oettinger zajel pro bronz v České trofeji. Jeho fanouškovská základna měla kromě velkého úspěchu na konci víkendu zajisté největší radost z vozu, na kterém startoval. Podařilo se pronajatou Fabii vyměnit za již fungující modře zářivý Oetiinger a Lukáš se tak vrátil ke své oblíbené značce vozu. Ze Šternberanů je potřeba také zmínit Jiřího Svobodu, který obsadil 10. příčku v absolutním hodncení MČR. Jiří je již mnoho let plnohodnotným článkem profesionálního týmu Janík Motorsport.
domácí jezdec Lukáš Tomeček při svozu vozidel z cíle, foto: David Sedlák
Zmínit bychom rozhodně měli i „kluka z plakátu“ jezdce Igora Stefanovskiho ze Severní Makedonie, který šel do rizika a s novou zbraní, Ferrari 488 Challenge Evo, statečně bojuje o další titul mistra Evropy. Má na kontě již tři, konkrétně z let 2014 / 2015 / 2023. Na Ecce Homo skončill v Kategorii 1 druhý, za vítězem Kalenderim z Kosova. Děkujeme Igorovi za oživení oficiálních tiskovin jeho nádherným, silným a zářivým vozem.
Ferrari 488 Challenge Evo jezdce Igora Stefanovskiho v parkovišti závodních strojů, foto: Rafal Roguski
Igor Stefanovski při slavnostním vyhlášení vítězů, foto: David Sedlák
A nesmíme opomenout ani skupinu historických vozidel. Jako každým rokem je opravdu co k vidění. Koho zajímá automobilová historie, mohl se opravdu kochat nádhernými vozy, jako např. Aero Minor Sport pana Davida Karáska, skvost legendárního závodu 24 h Le Mans. Vítězem Mistrovství Evropy v závodech automobilů do vrchu historických vozidel, se stal Ital Mario Massaglia s Osellou PA9/90, s nejrychlejším časem 3:24,16 s. Mistrovství České republiky historiků pak vyhrál Jaroslav Mikeš, nikoliv se Škodou 130 RS, ale s krásným BMW M3 E30. Jeho nejrychlejší závodní čas měl hodnotu 3:48,95 s. Historické vozy opravdu letos učarovaly nejednomu návštěvníkovi. Taková Alfa Romeo Giulietta brala dech. Samozřejmě nechyběly krásné stotřicítky RS, s jednou takovou přijel po dlouhých dvanácti letech Pavel Kolář a rovnou získal bronz v absolutním pořadí historiků v národním šampionátu. Gratulujeme.
I v koloně doprovodných vozidel jsme mohli vidět krásné kousky, např. nádherné historické Alfy Romeo, z nichž jednu řídil legendární závodník pan Váňa nebo nepřehlénutelné červené Ferrari, které má ve svém telefonu z víkendu ve Šternberku snad úplně každý.
Aero Minor Sport a Alfa Romeo Giulietta, foto: Miroslav Falta a Michal Falta
Mario Massaglia a Jaroslav Mikeš – vítězové závodů historických automobilů na EH 2024, foto: Rafal Roguski
Pavel Kolář – Škoda 130 RS, foto: Love Motorsport Racing
nádherné vozy značky Alfa Romeo, foto: R. Roguski
I doprovodný program, konkrétně výstava vozů u Morového sloupu, rozhodně stála za to, foto: Miroslav a Michal Falta
Na letošním Ecce Homo nebyla nouze o dramatické momenty. V neděli, kdy všichni kličkovali mezi absolutní průtrží mračen a následně místy osychající trati a nevyzpatatelnými podmínkami, došlo v druhé závodní jízdě k havárii rakouského jezdce Stefana Promoka na voze Mitsubishi Evo v ‚plechové“ zatáčce. Byla potřeba odklidit poškozené vozidlo, opravit svodidla a začistit několik metrů trati znečištěnou olejovou skvrnou způsebenou havárií. O velkou pomoc pořadatelům se ale postarali i diváci u tratě, kteří pomáhali dát poté trať do pořádku, aby se mohlo co nejdříve odjet velké finále. Sešli ze břehů na trať a zašlápavali posypový materiál, aby se práce co nejvíce urychlily. I toto je Ecce Homo. Když v se v článcích často píše, že tady máme ty nejlepší fanoušky, něco na tom jistě bude.
pomoc fanoušků při úklidu trati po nedělní havárii Stefana Promoka
Pořadatelům se v letošním roce podařilo zapracovat na několika novinkách. Do historie se zapíše 43. ročník Mistrovství Evropy Ecce Homo Šternberk zejména živým livestreamem, který domácí automotoklub nabídnul svým fanouškům vůbec poprvé. Jednalo se o bohatý živý online přenos po celý víkend s mnoha informacemi, časy i mezičasy, se záběry ze 14 ti kamer po trati, s jedinečnými záběry ze samotného startu i cíle, předtočenými rozhovory apod. Ve spolupráci s profesionální produkční agenturou k tomuto úspěšnému počinu velkou měrou přispěli komentátoři Martin Straka a Roman Krejčí a reportér a velká technická podpora, Pavel Malý. Velkou třešničkou na dortu bylo nedělní televizní vysílání na programu SPORTY TV.
Roman Krejčí a Martin Straka – komentátoři livestreamu ME Ecce Homo 2024
pohled do režie profíků z BEA Production, foto: Jakub Šnábl
Kromě livestreamu pořadatelé zapracovali na opravě rozhlasu po trati. V této oblasti je ještě stále co zlepšovat, ale podařilo se na mnoha místech rozhlas opravit a poskytnout tak divákům cenný komentář obou pánů.
Pro návštěvníky bylo připraveno kompletní zpracování diváckých míst, odkud lze bezpečně sledovat závod. Spolu s tím byly vytvořeny trasy, jak se k jednotlivým místům dostat, včetně uvedení vzdálenosti, QR kódů odkazující přímo na mapy a popisem služeb, které dané divácké místo nabízí, ať už občerstvení, WC, rozhlas apod. Každé divácké místo mělo letos svého vedoucího, který byl pro návštěvníky takovým styčným důstojníkem.
centrální mapa u Morového sloupu – popis jednotlivých tras, vzdálenosti, QR kódy a odkazy na mapy.cz
Velkým počinem bylo zajištění centrálního parkoviště u společnosti Excalibur Army, kde mohli návštěvníci bezplatně zaparkovat a kyvadlovou autobusovou dopravou, která jezdila každých 30 minut, se tak dostat k trati či na náměstí, prostě blíže do centra dění. S platnou vstupenkou měli jízdu zdarma.
mapa centrálního parkoviště, s popisem služeb
Pořadatelé také na letošní rok připravili VIP program PREMIUM HOSPITALITY, pro ty, kteří si chtěli užít závody z pozice prémiového hosta. Tito návštěvníci měli svého průvodce i řidiče, který je převážel po uzavřené trati, měli zázemí ve VIP stanu s caterigem, dostali oficiální merch a spoustu dalšího. Věříme, že tento pilotní projekt bude mít v dalších letech více a více zájemců. Na letošek byl vyroben také nový merch, ve spolupráci s Premiere Cinemas byl poskytnut skybox u trati a mnoho dalšího.
VIP karta pro účastníky letošního premiového programu
nový merch, např. unikátní kšiltovky Ecce Homo
Co nebylo nové, ale opět velmi povedené, byla naprosto jedinečná Dakarská show. Zopakovali jsme ji ve spolupráci s Valtr Racing Teamem již podruhé a podle ohlasů návštěvníků, jsme dobře udělali. Vidět se prohánět tratí 10 ti tunová monstra soutěžící na nejnáročnější soutěži světa Rally Dakar a nijak exhibičním tempem, ale v plné palbě, rozhodně stálo za to. Když zrovna nebyli na trati, věnovali se fanouškům v centru města, podepisovali se, fotili, ukazovali kamion zevnitř apod. Děkujeme Jardovi a Mišovi Valtrovým a všem ostatním klukům, kteří za nimi přijeli a udělali pro naše diváky tuhle parádní show.
dakarské kamiony v akci na trati Ecce Homo, podpisová akce i za účasti Aleše Lopraise, foto: David Sedlák a Love Motorsport Racing
Zopakovali jsme také sobotní závod na virtuální trati v našem EH Parku a Luděk Lexmaul obhájil i letos 1. místo. Třetí ročník virtuálních závodů Ecce Homo 2024 se uskutečnil v sobotu 1. června v Ecce Homo Parku jako součást doprovodného programu hlavních závodů. Akce přilákala mnoho účastníků i fanoušků motorsportu, kteří si mohli na simulátorech znovu vyzkoušet trať Ecce Homo.
Závody byly plné napětí a skvělých výkonů. Luděk Lexmaul potvrdil svou dominanci a potřetí v řadě obhájil první místo s časem 2:41,673, čímž stanovil nový rekord této soutěže. Na druhém místě se umístil Robert Kostřica s časem 2:49,076, čímž také obhájil své loňské umístění. Třetí místo obsadil Tomáš Spousta s časem 3:04,328.
Virtuální závody přilákaly nejen zkušené závodníky, ale také mnoho mladších fanoušků motorsportu, kteří přišli s rodiči a mohli si tak vyzkoušet sedět za volantem závodního vozu na trati Ecce Homo, alespoň virtuálně. Celý závodní den probíhal pod záštitou simracingového týmu JJ Racing Team a organizátorů virtuálních závodů Simracers_Czech. Jejich závody a šampionáty můžete sledovat na YouTube kanálu nebo na jejich týmových webech.
Úspěch této akce potvrzuje rostoucí popularitu virtuálních závodů, které přinášejí vzrušení a adrenalin motorsportu široké veřejnosti a umožňují závodníkům všech věkových kategorií poměřit své síly v bezpečném a kontrolovaném prostředí. Děkujeme všem účastníkům a fanouškům za jejich nadšení a těšíme se na další ročník!
Také děkujeme Honzovi Juránkovi a jeho kolegům za organizaci tohoto úspěšného doprovodného programu!
atmosféra virtuálních závodů Ecce Homo 2024 v EH Parku, foto: Jan Juránek a kolegové
A co bylo letošní úplnou třešničkou na dortu? Legenda Miroslav Adámek. Jeden z největších příběhů spojený s tratí Ecce Homo vytvořil právě pan Miroslav Adámek. Jezdec, který se stal díky svým úspěchům jezdeckou legendou českého motorsportu. Jedním z nejvýraznějších výsledků jeho závodní kariéry se stalo absolutní vítězství na šternberském kopci Ecce Homo. V roce 1990 dokázal uspět v konkurenci evropské špičky a jako doposud jediný Čech zvítězil v absolutním hodnocení závodu navíc se ziskem traťového rekordu! Česká legenda, někdejší rekordman Ecce Homo v letošním roce slaví již 85. narozeniny a ke svému jubileu si nadělil vzpomínkovou jízdu po trati Ecce Homo. Rádi jsme byli u toho, pane Adámku! Vážíme si Vaší účásti, bylo nám ctí!
Miroslav Adámek při své exhibiční jízdě na trati Ecce Homo, v NSU TT, foto: David Sedlák
Miroslav Adámek a Adam Klus, který poskytl na Ecce Homo legendární March Can Am Hss Audi turbo, foto: Rafal Roguski
legenda Miroslav Adámek a originální speciál HSS-March 822 Audi Turbo Can-Am,
se kterým dokázal v roce 1990 překonat absolutní traťový rekord a získat absolutní vítězství v závodě Ecce Homo,foto: Rafal Roguski
Na úplný závěr bychom rádi zmínili naše skvělé fanoušky, kteří velkou měrou přispívají skvělé atmosféře závodů. Jsou to srdcaři a jezdci opětovně jejich neuvěřitelnou podporu zmiňují. I přes časté změny počasí vydrželi a udělali šternberský závod zase o něco lepším. Bylo jich okolo dvaceti tisíc a my jsme za to vděčni.
fanoušci, foto: David Sedlák, Anna Czuba, Tomáš Suchý
Automotoklub Ecce Homo Šternberk v ÚAMK na závěr děkuje VŠEM, kteří jakoukoliv měrou přispěli k úspěšné organizaci dalšího ročníku tohoto letitého závodu a pomáhají tak budovat prestiž značky ECCE HOMO.
Bc. Milena Schärferová, tisková mluvčí AMK Ecce Homo Šternberk v ÚAMK