- Nacházíte se:
- AMK Ecce Homo Šternberk
- Naši jezdci
- Jezdec
Bruno Sojka
Po vynikajícím závodníkovi továrních vozů Tatra se pojmenovala jedna z nejtěžších zatáček trati. Proč zrovna po něm, si můžete přečíst.
Hned po první světové válce, 2. října 1921, se jelo ECCE HOMO poprvé jako samostatný automobilový závod pouze do vrchu. Absolutním vítězem se tehdy stal Josef Veřmiřovský - otec a od těch dob se účast na tomto závodě stala téměř tatrováckou tradicí.
Po druhé světové válce, péčí šternberského Svazarmu, byl z prostého závodu do vrchu vytvořen rychlostní okruh a jeho vítězi se stali opět tatrováci - Jaroslav Pavelka na Tatraplanu - sport a Bruno Sojka na monopostu Tatra.
Ve druhém ročníku Rychlostního okruhu v roce 1951 se vozy Tatra závodu na okruhu ECCE HOMO nezúčastnily. V sobotu odpoledne, na tréninku den před závodem, tragicky zahynul přední jezdec Tatry Bruno Sojka. Co bylo příčinou havárie se do dnešního dne nepodařilo přesně zjistit.
Způsob jízdy bezprostředně před nehodou byl u tak zkušeného jezdce, jakým Bruno sojka nesporně byl, natolik nenormální, až skoro podezřelý, že vyvolal okolo jeho tragické smrti mnoho dohadů.
Zatáčky v závodě, je-li trať ovšem volná a jezdec není tísněn ostatními závodníky, jsou projížděny zpravidla tak, že zatáčka je najeta na vnějším obvodě a zatáčka samotná je projeta po vnitřní straně a vyjeta zase na vnější stranu, aby poloměr zatáčky byl co největší, a tím i tedy rychlost. V tréninku tomu tak bylo.
A přece Bruno Sojka již v dost velké vzdálenosti před zatáčkou z vnější pravé strany z neznámých důvodů najednou zahnul na vnitřní levou, jel hodný kus téměř až příkopem, byl nadhozen o nízkou hromádku a téměř kolmo proletěl zatáčkou drže vůz pořád v přímém směru ostře doleva se točící zatáčkou, narazil kolmo na patník, Tatraplan - sport se saltem podél přední části zádí vzhůru převrátil a doslova rozdrtil jezdce pod sebou.
Později byl před zatáčkou blízko osudného místa nalezen zabitý veliký pták. Srazil se s nekrytým jezdcem, který na okamžik byl zbaven vlády nad vozidlem?
Nebo to byla chvilková nevolnost, momentální indispozice, náhlé revmatické bolesti nohou, které mohly způsobit i křeče? To se už dnes asi nikdo nedoví - jedno je ale jisté - vůz zůstal i po havárii natolik pojízdný a v pořádku, že s ním Adolf Veřmiřovský sjel celou trať z prudkého kopce dolů až do Šternberka.
Čerpáno: " Automobily TATRA posledních dvaceti let "
Autoři: Ing. Lubomír Szpuk
Karel Rosenkranc
Vydáno v Kopřivnici 30. listopadu 1965
Výsledky jezdce
date | race | place | s.č. | vůz | time | pos |
---|---|---|---|---|---|---|
10.09.1933 | Šternberk | P | 9 | Bugatti | - | - Race |
20.09.1936 | Šternberk | 3 | Bugatti | 05:37,30 | 3. Race | |
05.09.1937 | Šternberk | 4 | 37 | Bugatti T37A | 05:34,20 | 3. Race |
..1949 | Brno | 2 | Tatra T602 Tatraplan Sport | - | 1. S-2000 | |
17.09.1950 | Ostrava Bělský okruh | 1 | 1 | Tatra Tatraplán | 37:51,40 | - Race |
17.09.1950 | Ostrava Bělský okruh | 1 | 17 | Tatra Tatraplan Sport | 36:55,40 | 1. Sport-2.0 |
24.09.1950 | Brno | AB | 4 | Tatra Sport | - | - |
01.10.1950 | Šternberk | P | 22 | Tatra T602 Tatraplan Sport | - | - +1500cc |
01.10.1950 | Šternberk | 1 | 2 | Tatra T607 Monopost | 110 | - Race |
01.07.1951 | Šternberk | NS | 21 | Tatra T602 Tatraplan Sport | - | - S+1500 |
01.07.1951 | Šternberk | NS | 1 | Tatra T607 Monopost | - | - Z |
Zdroj dat: euromontagna.com, Ing. Roman Krejčí