Menu

2000 / 51. závod - Ve stínu italské tragédie

Účast v prestižní skupině CN (tzv. placek) výrazně utrpěla poté, co všichni italští jezdci odvolali v pátek ráno před závodem svou účast kvůli tragické nehodě Fabia Dantiho. Navíc svou účast se stejných důvodů odřekl i favorizovaný Španěl Vilariňo. Všichni tito jezdci požadují zvýšení bezpečnosti tratí ME, jinak prý nebudou dále startovat. Těžko lze tedy říct, zda pojedou v Trieru, Vallecamonice či Rieti, které následují ve sledu za sebou každý víkend.

Dobré počasí během sobotních tréninků přineslo velmi pěkné časy. Jeden ze špičkových jezdců skupiny E, Walter Leitgeb na Reynardu 95D F3000, ve druhém tréninku dokázal překonat loňský traťový rekord. Velmi dobrým účastníkem byl také Francouz Christian Debias na Martini Mk.74 F2, který se jízdu za jízdou zrychloval, ale v závodě bude muset dále přidat, aby mohl porazit Szasze či Leitgeba. Nejrychlejším jezdcem kromě formulí byl Čech Josef Krečmer s krásnou plackou Lucchini P3-96M, který byl rychlejší než Otakar Krámský na jediné Osella PA20S. Krámský měl navíc technické problémy a nakonec kvůli italské tragedii a celkovému rozladění v sobotu večer ze Šternberka odjel. Skupinu A ovládl Vladimír Liška na BMW M3, ve velmi početně obsazené skupině N byl nejrychlejší Jan Vonka na BMW M3, který až nečekaně ujel svým soupeřům o téměř 3 sekundy. Velmi působivou jízdu předvedl Rakušan Herbert Stolz na novém Porsche 935 a překonal již v tréninku letitý rekord skupiny H Willi Rabla na stejném voze. Ovšem Stolz se netajil tím, že nový vůz postavil právě proto, aby na kopcích překonával rekordy všech "plechových" vozů tedy nejrychlejších vozů skupin B, H a F. Vůz byl prý velmi drahý a mohl by si místo něj pořídit třeba dva velké domy...

Vzhledem k tomu, že počet účastníků nebyl příliš vysoký, rozhodli se pořadatelé přidat jednu tréninkovou jízdu na nedělní dopoledne. Bohužel však došlo k neradostné události, když náš přední jezdec Robert Šenkýř havaroval a zničil nejen své BMW M3, ale i dlouhý úsek dvojitého svodidla. Šenkýře sice odvezla sanita, ale podle zpráv doktora prožil náš jezdec pouze šok. Oprava svodidel si vyžádala více než 2 hodiny práce, trénink byl sice zrušen, ale celkový posun harmonogramu byl značný. Bohužel se nepodařilo zabavit některé diváky, kteří byli postupně dost znechucení a neukáznění. Nicméně se závod odpoledne rozjel a pěkně naplno, vždyť v první jízdě pokořil magickou hranici 3 minut Rakušan Walter Leitgeb na Reynardu 95D F3000!! Zajel 2:58,14! Zrychlil i nováček na Ecce Homo Francouz Debias a předjel Szasze, ale na Leitgeba již nemohl stačit. Dobré jméno tzv. placek, čili prototypů CN zastupoval náš Joef Krečmer, který byl na čtvrté příčce volného závodu, ale hlavně jako vůbec první Čech v historii Mistrovství Evropy od roku 1956 vedl absolutní klasifikaci vozů hodnocených pro ME!!! Štastný byl i Herbert Stolz, který své Porsche 935 dovezl do cíle v čase 3:23,03, čímž překonal 15 let starý rekord cestovních a speciálních vozů, konkrétně čas Giovanni Rossiho na BMW M1!!! Skupině A velel Liška, dobře zajel i Petr Vojáček. Proti tréninku hodně zrychlil mladý Doubek a dostal se před Vonku, který měl problémy s řazením. Vedoucí jezdec ME skupiny N Slovák Jureňa se musel spokojit zatím se 4. místem za Němcem Wankem.

Druhá jízda přinesla nové rekordy. Leitgeb ještě zrychlil a čas se v cíli zastavil na neuvěřitelných 2:58,03. Vzpomínali jsme, že poprvé se pod 4 minuty dostali jezdci v roce 1975, nyní jedou pod 3 minuty.... Rovněž Stolz dokázal zrychlit a ustanovil rekordní čas pro uzavřený cestovně-sportovní vůz (skupiny H, B, F) na 3:22,64. Ve skupině A se pole ochudilo o jediného Itala Roberta di Giuseppeho, když se svou Lancii do druhé jízdy nenastoupil. Vyhrál Liška před Vojáčkem a Šlajchrtem. Nejvyrovnanější skupina N se stala kořistí letos v MR neporaženého Doubka, který tak má letošní titul již na dosah ruky. Druhý dojel Vonka, kterému se nepodařilo dosáhnout skvělých časů z tréninků. Za třetím Wanekem dojel Jureňa, vítěz posledních dvou závodů ME. Krečmer zvítězil v chudém poli sportovních prototypů a jako první Čech v historii ME vyhrál klasifikaci Mistrovství Evropy nejen ve Šternberku, ale v rámci celého ME.

Výsledky závodu

poř. s.č. jezdec nár. vůz součet nej. čas skupina
1. 1 Walter Leitgeb A Reynard 95D Fadewa 05:56,17 02:58,03 1. E
2. 12 Christian Debias F Martini Mk.74 BMW 06:08,82 03:04,12 2. E
3. 2 László Szász H Reynard 93D Zytec 06:10,41 03:04,38 3. E
4. 6 Josef Krečmer CZ Lucchini P3-96M BMW 06:29,81 03:13,70 1. CN
5. 17 Jiří Mičánek CZ Dallara 393 Opel 06:40,57 03:17,99 4. E
6. 7 Ivo Palmi CZ Eufra Tark Aleko VW 06:43,47 03:21,34 5. E
7. 55 Herbert Stolz A Porsche 935DP-II 06:45,67 03:22,64 1. H
8. 19 Jaroslav Krajčí SK Reynard 923 06:51,26 03:25,46 6. E
9. 42 Markus Schrotter A PRC Opel 07:14,66 03:37,12 2. CN
10. 51 Erich Edlinger A BMW 318iS 07:15,43 03:36,10 1. F
11. 76 Vladimír Liška CZ BMW M3 07:17,22 03:38,07 1. A
12. 79 Petr Vojáček CZ Ford Escort RS Cosworth 07:26,20 03:42,31 2. A
13. 123 Vladimír ml. Doubek CZ Ford Escort RS Cosworth 07:29,27 03:44,22 1. N
14. 122 Jan Vonka CZ BMW M3 07:29,86 03:44,63 2. N
15. 20 Friedrich Huber A Lola T450/328 SV 07:30,02 03:42,48 7. E
16. 121 Roland Wanek D BMW M3 07:30,51 03:45,10 3. N
17. 33 Milan Svoboda CZ Delta II 07:32,25 03:45,48 8. E
18. 65 Helmut Maier D VW Golf Spiess 07:34,17 03:46,21 2. H
19. 120 Peter Jureňa SK Ford Escort RS Cosworth 07:34,70 03:47,02 4. N
20. 56 Július Konček SK BMW M3 Sport Evo 07:35,88 03:47,40 3. H
21. 30 Roman Hora CZ MTX 1-10 07:37,54 03:47,99 9. E
22. 28 Lubomír Glogar CS Ralt RT5 VW 07:42,02 03:49,24 10. E
23. 125 Tomáš Vavřinec CZ Ford Escort RS Cosworth 07:42,37 03:51,01 5. N
24. 31 Igor Lešínský CZ VŽ 91 07:44,33 03:51,12 11. E
25. 129 Stanislav Koiš SK Ford Escort RS Cosworth 07:47,72 03:52,25 6. N
26. 131 Daniel Šorm CZ Mitsubishi Lancer Evo IV. 07:48,51 03:53,01 7. N
27. 137 Jan Podzimek CZ Ford Escort RS Cosworth 07:48,60 03:54,14 8. N
28. 134 Lázsló Hernádi H BMW M3 07:50,75 03:54,96 9. N
29. 115 Peter Nemecek A BMW 320 Deisel 07:52,94 03:55,52 1. A-ÖSK
30. 88 Václav st Šlajchrt CZ Ford Escort RS 07:54,99 03:57,17 3. A
31. 130 Pavel Omelka CZ Ford Escort RS Cosworth 07:56,01 03:57,89 10. N
32. 133 Petr Poulík CZ Mitsubishi Lancer 07:56,73 03:57,68 11. N
33. 43 Karl Schrotter A PRC Opel 07:59,04 03:58,44 3. CN
34. 97 Dušan Nevěřil CZ Škoda Felicia Kit-Car 07:59,84 03:58,82 4. A
35. 70 Johann Retschitzegger A Mini Cooper 08:02,28 04:00,97 4. H
36. 82 Michaela Votavová CZ Ford Escort RS Cosworth 08:03,37 04:00,26 5. A
37. 135 Walter Struckmann D Opel Astra GSi 08:06,43 04:03,04 12. N
38. 81 Rainer Krug D BMW 325i E36 08:09,37 04:04,00 6. A
39. 132 Petr Bak CZ Subaru Impreza WRX 08:11,82 04:04,84 13. N
40. 100 Radim Freiberg CZ Škoda Felicia Kit-Car 08:11,99 04:04,25 7. A
41. 95 Vlastimil Brůzl CZ Škoda Felicia Kit-Car 08:12,78 04:05,88 8. A
42. 103 Michal Matula CZ Škoda Felicia Kit-Car 08:19,49 04:09,52 9. A
43. 128 David Komárek CZ BMW M3 08:22,39 04:09,16 14. N
44. 138 Bernhard Gassler A Peugeot 306 S16 Base 08:23,13 04:11,38 15. N
45. 69 Hubert Bystrický SK Lada 2105 08:25,06 04:10,46 5. H
46. 139 Milan Tichý CZ Opel Astra GSi 16V 08:25,99 04:12,14 16. N
47. 143 Jan Vávra CZ Honda Civic 08:29,37 04:12,78 17. N
48. 109 Marek Floder CZ Škoda 136L 08:35,73 04:16,82 10. A
49. 104 Josef Stočes CZ Škoda Felicia 08:38,16 04:18,56 11. A
50. 26 Miloš Zmeškal CZ Van Diemen FF 08:38,54 03:55,30 12. E
51. 101 Václav Janík CZ Škoda Felicia 08:38,55 04:19,25 12. A
52. 105 Radim Ježek CZ Škoda 136L Favorit 08:41,70 04:20,74 13. A
53. 63 Jaroslav Paja PL Renault Megane Sport 08:42,60 04:20,25 6. H
54. 29 Jakub Svoboda CZ Van Diemen RF88 F. Ford 08:45,90 04:18,58 13. E
55. 108 Jaroslav Vild CZ Škoda Felicia 08:48,89 04:23,49 14. A
56. 107 Václav ml Šlajchrt CZ Škoda Felicia 08:58,16 04:27,89 15. A
57. 68 Vítěslav Kuš CZ Ford Fiesta XR2i 09:14,72 04:35,43 7. H
58. 153 Andreas Rigolet A Peugeot 106 Rallye 09:16,17 04:32,14 18. N
59. 113 Petr Kořínek CZ Škoda 136L Favorit 10:46,92 05:23,37 16. A

Zdroj dat: euromontagna.com, Ing. Roman Krejčí

Modul: Závody Ecce Homo